Automobilku Tatra zná celý svět díky Hanzelkovi a Zikmundovi, kteří krátce po druhé světové válce projížděli Střední a Jižní Amerikou a Afrikou s vozem Tatra 87. Tatru proslavila i Rallye Paříž – Dakkar, kde Karel Loprais doslova exceloval se svou Tatrovkou, a kdy se špičkové automobilky kapitalistického světa musely sklonit před dovednostmi a umem československých techniků a dělníků.
Automobily značky Tatra proslavuje ještě jeden světový unikát, a sice vzduchem chlazené motory, například osmiválec vznětového motoru pro nákladní automobily, který dokáže splnit velmi přísná evropská emisní pravidla. Mimochodem, víte, že vzduchem chlazený motor v nákladním autě už dnes spatříte jen velmi zřídka?
Bez chlazení to nejde
Po krátkém úvodu bychom vám chtěli naznačit, jak důležitou funkci plní u motorových vozidel chladicí systém, protože nechlazený motor se velmi rychle zadře. Obrovskou výhodu mají samozřejmě vzduchem chlazené motory, kde není třeba řešit problémy v souvislosti s chladicí kapalinou, a právě závady vodních chladičů komplikují některým řidičům a majitelům vozidel život.
Závada na chladiči může být způsobena více faktory, například se využívá nevhodná voda, např. ze studny, která není destilovaná, ale měkká, s obsahem vápníkových iontů, a ty vytvoří uvnitř časem povlak vodního kamene. Dalším problémem může být nevhodná nemrznoucí směs, která v zimě vytvoří v chladicí soustavě nepropustnou zátku. Pochopitelně se může stát, že kapalina z chladicího okruhu odtéká zpuchřelým či popraskaným těsněním.
Problém může vzniknout i v samotném tělese chladiče, které je vlivem stáří a ujetých kilometrů mechanicky poškozené. Přece jen je to velmi složitý komplex hliníkových trubek a lamel a ty mohou být vlivem odlétajících kamínků, zeminy, štěrku, větviček a dalších nečistot zohýbané či popraskané. Tehdy pak pomáhá výměna stěny zesílení chladiče 5j0805588d woocar.cz či celého chladiče.